I farten

BPH

Klubben har beslutat att sponsra deltagande i BPH till våra medlemmar med 200 kronor per MEDLEM och ÅR (oavsett antal hundar som genomför provet). Pengarna utbetalas efter ansökan till kassören (kassor@srtbk.se) och efter det att genomfört BPH registrerats hos SKK och uppgifterna blivit synliga på dess hemsida.

SDHK betalar dessutom ut ytterligare bidrag. Bidraget som är på 200 kr betalas ut en gång per hund gäller både genomförd och avbruten BPH, med eller utan skott samt importerade hundar. Bidraget betalas även ut till uppfödare som är medlem och har sålt hund med bibehållen avelsrätt och/eller fodervärdsavtal. De ska då bifoga kopia på gällande avtal i sin ansökan till rasklubben. SDHK:s bidrag ansöker ni genom vår rasklubb precis som ovan.

Är du intresserad av att anmäla till BPH hittar du olika platser i sverige där det arrangeras, samt mer information på nedanstående länk (SKK)

Beteende- och personlighets-beskrivning hund – BPH

Här nedan kan du läsa om hur en av våra medlemmar upplevt att genomföra BPH med sin hund

Vladisvet Favorit "Bailey"

har genomfört BPH

Då har vår importerade härliga pojke Vladisvet Favorit, som vi kallar Bailey, genomfört Beteende och personlighetstest med skott (BPH), den 12 april 2022 i Nykvarn.

Dagen bjöd på underbart soligt väder, och både jag och testledare fick oss några härliga skratt när Bailey visade sin energiska och busiga sida.

Egentligen har man på känn hur väl sin hund klarar de olika momenten, men ändå är det spännande att se hur de hanterar situationer där jag som ägare inte agerar. Jag förstod att han skulle vara trygg och nyfiken med stort självförtroende. Det var spännande att se reaktionerna vid överraskningsmoment, skrammelljud, obehagligt underlag samt hur han reagerade på närmande person utklädd i stor hatt, solglasögon och stor rock. Tuff liten kille som stod framför mig och använde både sitt larmade och varnande skall.

Vi avslutade med skott och vi kunde glatt konstatera att testet gått som förväntat, där jag kände mig otroligt stolt att ha en så skön personlighet i denna vovve.

Jag rekommenderar alla att göra detta spännande test på sin hund, och jag har genomfört det med samtliga av mina små hårbollar (som jag kallar dem)

Hunden måste ha fyllt 1 år, och "skott-momentet" är frivilligt tillägg.

- Nadja Öström"